Vacanta ieftina la Oslo s-a intamplat chiar in luna august a acestui an. Desi am mers cu inima stransa spre Norvegia m-am intors cu multe amintiri placute, impresii bune si ponturi de dat.

De obicei scriu despre mancare, dar de data asta va fi despre tot ce se poate face in Oslo cu bani putini.

E scump al naibii pe la nordici! E scump pentru noi vreau sa zic si poate pentru o mica parte dintre ei.  Aceasta capitala nu este pentru shopping si cluburi, ci mai mult pentru natura, bun simt si un alt stil de viata.

Singurul lucru despre care nu pot vorbi este cazarea deoarece am mers cumva “acasa”, asta deoarece sotul meu este salariat norvegian si locuieste de peste un an in Oslo.

10 zile la Oslo vor fi povestite si argumentate cu imagini si pareri strict personale.

Cea mai simpla cale de a ajunge in Norvegia este pe calea aerului. Daca va planificati calatoria din timp puteti gasi bilete dus/intors chiar cu 50 de euro, asta bineinteles la zboruri low cost. Trebuie sa aveti in considerare ca Blue Air are zboruri la aeroportul din Oslo (ceea ce e foarte bine).  Wizz Air are zboruri spre aeroportul Torp aflat la cca. 100 km de Oslo. Cel din urma presupune inca o cheltuiala de transport.

Si daca tot am ajuns la transportul intern pot spune ca este unul dintre aspectele care m-au ravasit in sensul bun. Aici totul merge la minut, in conditii foarte civilizate.

Despre transportul din Oslo:

• Biletele de o ora/ o zi se cumpara din statiile de tren de la automate  sau de la conductor de tren/ sofer de autobuz(sunt cu 50% mai scumpe) sau online. Pentru abonamente ai nevoie de o cartela ce o poti cumpara de la chioscurile Narvesen, 7 Eleven, MixMax.
  • Exista aplicatia Rutter pentru telefon. Cu ajutorul ei poti cumpara bilet,  poti vizualiza traseele dorite, dar si sa vezi in timp real cand ajung mijloacele de transport dorite. Aceasta aplicatie se refera la toate mijloacele de transport existente in oras.
  • Noi ne-am luat abonamente de o saptamana  (adulti 240 de coroane/120 lei, copii 120coroane/60lei). Asta inseamna ca 7 zile am putut calatori cu autobuzul, metroul, tramvaiul, trenul si vaporul.
  • Autobuzele/tramvaiele circula la 15 minute pana la ora  3 (ultima cursa), iar apoi o cursa pe ora pana la 4 dimineata. Asta mi se pare minunat, cine ar mai avea nevoie de taxi  cand mijloacele transport circula asa bine si foarte rar sunt aglomerate. Autobuzele functioneaza pe biogaz (obtinut prin reciclarea resturilor menajere) sau pe H, acestea neavand emisii poluante. Ele circula pe prima banda care le este destinata doar lor si masinilor electrice, adica circula usor.
  • Amenda pentru lipsa biletului este de 1000 de coroane, adica peste 100 de euro. Desi am umblat foarte mult nu ne-am intalnit cu nici un controlor, dar cu siguranta acestia exista.
  • Daca sunteti intr-un autobuz, pentru a cobori trebuie sa apasati din timp pe un buton rosu pe care scrie STOP, asta mai ales daca sunteti in zone in care nu se inghesuie lumea. Daca soferul nu vede beculetul aprins nu opreste in statie.
  • Pentru iubitorii de biciclete exista si varianta asta de circulatie cu biciclete publice, foarte frecventa aici.

Despre muzee:

Orice capitala a lumii are muzee si locuri de neratat. Noi am vizitat destul de multe, mai ales ca unele au fost de mare interes pentru baietii mei. Am sa enumar muzeele vizitate si unele detalii importante.

• Muzeele din Oslo sunt destul de prietenoase cu copiii. In unele copiii nu platesc sau exista bilete familiale, acceptabile ca pret.
  • In orice muzeu  poti sa faci poze unde vrei, cand vrei, fara sa platesti vreo taxa.
  • Aproape in toate exista sali unde se pot viziona scurte filmulete de prezentare.
  • Suvenirurile aflate in fiecare muzeu nu sunt ieftine, cca 60 de coroane un breloc/magnet si asta e exemplul cel mai ieftin. E fain ca suvenirurile sunt parca mai de bun gust (in comparatie cu alte locuri) si multe dintre ele sunt din materiale reciclate.
  • Am vizitat:

1.Nobel Peace Center (200kr bilet de familie) un loc absolut superb si cu o mare incarcatura emotionala. Doar daca te gandesti ca pe acolo au calcat : Nelson Mandela, Barak Obama…si te cam trec toti fiorii.

1. Viking Ship Museum 200kr. familial (copii gratuit) + Historical Museum.

3.Fram Museum + Kon Tiki Museum – 360kr (platesc si adultii si copii)

4.Norsk Folkemuseum- un fel de muzeul satului

5.Palatul Regal + Gradina regala – acces gratuit (palatul nu se viziteaza in interior).

Despre pescuit, insule si parcuri:

Pescuitul in apele marine este gratuit in Norvegia. Se poate pescui orice cantitate, in orice perioada a anului. Puteti gasi: scrumbie albastra (macrou), cambula, pastrav de mare. Sunt multe locuri cunoscute unde se aduna pescarii amatori.

Parcurile m-au vrajit si mi-au dat aripi. Oslo este a doua cea mai impadurita capitala din lume. Asta inseamna ca parcurile sunt mari si pline de viata.

Acest mod de a trai in armonie cu natura, respectul fata de mediu sunt calitatile pe care ador la acest popor.

Trebuie sa retineti ca in Oslo sunt copaci cam peste tot, asta cu exceptia litoralului. Am bantuit si ne-am bucurat in trei parcuri (intrare gratuita):

• Parcul Vigeland – un parc imens unde sunt expuse peste 200 de piese (din bronz, granit , fier) ale unui singur artist: Gustav Vigeland . Parcul atrage numerosi turisti in special pentru ineditul lucrarilor expuse. E un pic infricosator si foarte aglomerat mai ales pe zona aleii principale.

• Østensjøvannet- este un lac inconjurat de vegetatie , o rezervatie a faunei. Aici exista peste 200 de specii de pasari. Nu le-am vazut pe toate dar baietii mei tare s-au mai bucurat de ele.
    Exista si un loc special, un observator unde poti sta linistit cu aparatul de fotografiat gata sa surprinzi pasarile dorite.

• Nøklevann din Østmarka cu un loc minunat, o parte mare de padure cu tot cu lac Aici poti face caiac, ciclism, orientare, jogging sau te poti scalda. Poti culege ciuperci, zmeura, afine, merisoare sau te poti plimba si bucura de aer curat si liniste.

In Norvegia toata lumea face sport si iesirea in natura este ceva firesc, natural si probabil asta se vede si in calitatea vietii.  Padurile/parcurile sunt pline de oameni de toate varstele. Sportul e un mod de viata.

Din cartierul Aker Bridge, zona port exista posibilitatea de a vizita 5 insule.  Rutele intra in cadrul celor incluse in abonamentele locale. Mai exista si un transport privat cu destinatii pe care nu le cunosc.

Asadar, din port putem poposi pe insule dragute, de poveste. De regula acestea sunt locuite doar pe timp de vara, au reguli stricte si sunt si rezervatii naturale. Merita vizitate, inspira liniste si bucurie.

Noi am vizitat doua dintre ele: Grossolm si Nakholmen. Casute mici dragalase si bine ingrijite, plante protejate, nisip cu scoici, pasari si multe barci ce se perinda de colo, colo.  Pe ambele exista cel putin un loc de unde poti sa-ti iei ceva de mancare/baut.

Despre mancare, bautura si alte chestii:

Nu stiu de ce am lasat mancarea la urma, poate ca sa inchei in tema blogului.

Ca foarte multe alte produse, mancarea este scumpa in Norvegia.  De aceea, multi norvegieni isi fac aprovizionarea in Suedia. Deoarece Norvegia nu face parte din Uniunea Europeana nu exista supermarketuri asa cum sunt intalnite in toate orasele mari ale Europei.

Daca va nimeriti prin Oslo si vreti sa cumparati cate ceva de-ale gurii intrati in : Rema 1000, Coop, Kiwi, Meny,Spar , Xtra, Joker(putin mai scump dar deschis si duminica pana la ora 23). Pentru fructe si legume ieftine cautati magazinele arabesti  sau gama : Istanbul boutique.
Nu prea exista piete agricole si asta e un mare minus. Exista un gen de piata, foarte mici ca dimensiune, dar aici se vand mai mult flori, ciuperci si putine legume.
Trebuie sa stiti ca apa este potabila la reteaua publica (gustoasa si nu are calcar). In magazine este super scumpa in jur de 30 Kr(15lei) sticla de 0,5 l.

Ca tot suntem la magazine sa va povestesc cum este cu bauturile. Bauturile alcoolice se vand doar in magazine specializate: Vinmonopolet.  In magazinele alimentare se gaseste doar bere si aceasta se poate cumpara in timpul saptamanii, de la ora 8 la ora 20.  Sambata poti cumpara doar pana la ora 18, iar duminica  doar bere light si fara alcool. Asta a fost un pic ciudat, mai ales pentru o iubitoare de bere ca mine.  Pentru asta cred ca ar trebui sa merg la Praga sau la Bruxelles.

Am gatit foarte putin la Oslo si aproape in fiecare zi am mancat in oras. In oras nu inseamna la restaurant ci la food truck-uri. Am si avut norocul sa prindem trei zile de festival Mela (se tine in fiecare an in luna august, intrare gratuita). La acest festival pe langa multe concerte exista o diversitate de mancare asiatica, asa ca am incercat toate minunile posibile.

In rest, la food truck-uri se gasesc chestii obisnuite: hamburger, fish&chips, hot dog dar uneori acestea au o nota nordica ce cuprinde elemente locale (carne de ren, alge, kale etc). Multe dintre food truck-uri se gasesc in zona de promenada .

Norvegienii sunt mari consumatori de inghetata si vata de zahar, peste tot sunt tarabe  . Cica tot ei sunt cei mai mari consumatori de pizza (deci nu italienii) dar noi nu am intrat in vreo pizzerie.

Un loc special pentru gurmanzi este Mathallen, loc recomandat de Adela. Situat in zona centrala a orasului intr-o zona cu bistrouri, cafenele si baruri, Mathallen este un loc ce aduna la un loc: restaurante, cafenele, si magazine alimentare (nu marketuri obisnuite, ci locuri cu specialitati).

Aici te poti bucura din plin de  bucataria internationala si degusta chestii interesante. Noi ne-am oprit la cel thailadez si mexican iar baietii au fost super incantati. Bineintels ca am comadat feluri diferite ca sa putem gusta unii de la altii.

Daca ati ajuns la Mathallen si va place cafeaua atunci sa stiti ca in apropiere exista un loc renumit, de care nu as fi stiut daca nu ma anunta Catalina. Cam la cinci minute de mers se afla Tim Wendelboeun spatiu mic si simplu (cum doar nordicii pot sa-l conceapa) ce reprezinta magazin de cafea, prajitorie si cafenea.

Tim Wendelboe este un fost campion mondial la World Barista Champion in 2004 si campion mondial  la World Cup Tasting Champion, in 2005. Este un personaj foarte iubit si cunoscut pentru ceea ce face in domeniu. Tare m-am bucurat ca intr-o zi de vara am stat cu ai mei pe banca din laterala cafenelei si am sorbit o cafea super buna.

Ar mai fi de folos sa stiti ca Primaria Oslo are usile deschise spre vizitare, inclusiv sambata si duminica. Intrarea este gratuita iar picturile si partea arhitecturala au un stil nordic bine definit si necunoscut mie. Tot aici este si o baie cu acces gratuit, lucru util pentru un turist.

Sper ca v-am starnit interesul si am reusit sa surprind cate ceva din simplitatea acestui popor, din viata scandinava si frumusetea unui oras. Si inca ceva, nu uitati sa aveti la voi mereu o haina de ploaie, un sendvis, o sticla de apa si un telefon incarcat.

La anul poate vom calatori mai mult si vom ajunge si in alte orase…poate chiar tragem o fuga pana in Suedia.